Tuesday 5 February 2013

lima : perempuan, Heroin, kawan, perangkap, mak dan kasih sayang.

ini bukan cerita pasal Amal Hamsan tokey buku Heroin yang khabarnya sudah masuk tiga kali cetakan. Amal Hamsan kurang satu elemen dalam tajuk di atas.

ini cerita Tim, mari dari Australia. Tim apa ntah nama penuh dia. cerita bermula dengan flashback dia seorang yang kaki kembara. bila dia dah sampai ke satu negara ni, dia terus extremely jatuh cinta dan menjadi guru bahasa inggeris untuk mempateri diri dia di tanah itu.

malangnya, dia belum cukup kental. belum cukup mantap pertahanan diri, dia mula mengukur jejak ke kelab malam setiap hari. walhal gaji dia memang tak padan nak berfoya-foya setiap hari.

bila poket sudah nipis, dia mula kucar kacir. terjumpa pula dengan Bradley. bila poket nipis ni, kita kengkadang memang mudah buat perkara luar akal waras.

Tim mula bikin kerja seludup menyeludup. biasalah, kali pertama debor tak patut. masuk kali kedua, dia mula stedi. dari hal menyeludup perempuan, dia sudah mula pergi jauh. seludup heroin pula.

kali ni dia debor kemain. kalu seludup perempuan, buleh lagi nak ajak perempuan tu berlakon depan pegawai . ni kalu dah nama Heroin, nak suruh Heroin tu berlakon jadi menda? serbuk kari?

tapi entah syaitan mana meresap ke dalam badan dia itu jam, dia bikin jugak kerja tu walaupun dia sangat tak konpiden misi tu akan menjadi.

diringkaskan cerita, dia punya plan tak menjadi. kena tahan di lapangan terbang. pegawai dari agensi dadah siap mari dengan reporter bagai. itu jam dia hanya terkenangkan mak pak dia di Australia sana. mustahillah mak pak dia tak rasa menda bila nampak anak depa masuk suratkhabr masuk tv dengan 10.5 kg Heroin siap berbungkus elok.

Tim dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup di negara itu. satu hari tengah sedap mandi air kolah, member satu penjara kabor yang ini semua kerja Bradley dari mula. Memang itu perangkap.

Tim terkedu. untuk meraikan keterkeduannya itu, dia ambil keputusan untuk jadi penagih Heroin pulak. Karma katanya.
"dulu ko jual heroin, sekarang ko ketagih Heroin". dari mana dapat stok? dengan adanya element of extremely corrupt, semuanya buleh jadi.

sampai satu hari, dia dapat tahu yang dia positif HIV. itu jam dia extremely terkedu. hilang arah paling jauh seumur hidup.

tapi dia bersyukur amat, jauh dari Australia sana mak dia mari  melawat anak dia ini. itu jam, dia hanya mampu menangis. mak dia satu pin pun tak hina dia. semua yang keluar dari mak dia hanya ayat kasih sayang. ayat sokongan. macam mak dia dah gamkan mulut dia dari menyebut kesalahan anak dia itu.

mulai dari saat itu, dia bangkit. dia tak mahu mati sia-sia dalam penjara. mak dia kat Australia sana tak henti usaha supaya anak dia dapat pengampunan Agung. tak henti tulis surat ke anak dia.
"mak nak engko keluar hidup-hidup dari penjara tu"

duabelastahun hidup bawah terik.matahari penjara, Tim akhirnya bebas. atas poin perubatan. lain macam dia punya gembira bila dapat rasa terik matahari luar dari tembok penjara.

"it's extremely lucky I got to live again" macam tu lah kurang lebih dia punya syukur bila dah lepas bebas dan berkahwin dengan Angie.

dan satu menda yang dia kesal ialah bila dia tak lari dari jalan gelap bila dia ada peluang dan sengaja buat buat tak nampak peluang itu.

kenapa gua cerita hal Tim ni ?
mudah.
kalu dah nama mak, tahi mana pun lu orang selaku anak, dia akan selalu nampak lu wangi. dia takkan beri izin untuk lu orang terus jadi tahi.
sama ada dia tunjuk ke dak, itu ikut dia punya stail.





No comments:

Post a Comment

kalu terer sangat, cuba taip tutup mata. kita tengok jadi menda.