Friday 5 July 2013

tiga belas : sebelum aku lupa #1

Doktor bagi aku dua pilihan.

Satu : pujuk Ummi untuk terus jalankan kimoterapi, dan pihak hospital akan bantu Ummi untuk mudah bernafas.

Dua : do nothing, terus pujuk Ummi say no to the next entah berapa cycle punya kimoterapi and pihak hospital juga tak dapat bantu Ummi untuk terus bernafas.

Pilihan satu nampak mudah. Aku akan ada masa lebih panjang dengan Ummi. Ummi dapat terus bernyawa tapi hidup belum pasti. Dengan bergantung pada mesin yang aku panggil mesin hayat, agak-agak boleh ke Ummi makan cendol tepi jalan dengan riang gembira?

Pilihan dua? Masa Ummi makin singkat. Entah esok lusa dah tiba masa Ummi tinggalkan semua. Macam aku dah cukup sedia pulak nak hadap saat itu. Tak! Aku memang tak sedia. Sikit pun belum sedia. Dengan menolak untuk kimoterapi memang Ummi tak suffer, cukuplah aku hadam macam mana Ummi cuba sedaya upaya cover macam mana dia suffer dengan kimoterapi sebelum ini.

No comments:

Post a Comment

kalu terer sangat, cuba taip tutup mata. kita tengok jadi menda.